Ben je toe aan een nieuwe elektrische fiets of ga je de overstap maken van gewone stadsfiets naar e-bike? Dan is het fijn om een goed overzicht te hebben van de mogelijkheden die je hebt bij de aanschaf van een elektrische fiets. Want afhankelijk van de manier waarop je deze gaat gebruiken en wat jij prettig vindt fietsen, maak je uiteindelijk een keuze.

Je hebt er misschien al wel iets over gelezen; voorwielmotoren en middenmotoren. Maar wat is nu eigenlijk het verschil? En welke type fiets past bij jou? In de Cortina-collectie vind je beide varianten terug. Niet alleen zie je aan het uiterlijk van de fiets waar de motor gepositioneerd is, maar er zit ook veel verschil in de techniek van een voorwielmotor versus een middenmotor. En dat merk je weer in de rijeigen schappen. We zetten alle informatie even op een rij.

 

Voorwielmotor

 

          

Cortina heeft e-bikes met een krachtige en stille naafmotor in het voorwiel, die wordt aangestuurd door een digitale techniek. De E-U1 powered by Bafang H400 (43 volt) is een degelijke stadsfiets van deze tijd, lekker basic. Zeer geschikt voor fiets ritten naar school en werk. De E-YOYA, E-U4 Transport Family en een deel van E-U4 Transport-fietsen hebben het Cortina Ecomo-systeem (36 volt), met uitgebreide functionaliteiten en mogelijkheden. Deze trendy e-bikes zijn erg geschikt om boodschappen te doen, kinderen te vervoeren en te fietsen door de stad. Een goed alternatief voor het openbaar vervoer of een tweede auto! 

 

 



Middenmotor

 

 

                                  


Cortina heeft meerdere e-bikes met een middenmotor van Bafang. Deze hebben een middenmotor met een krachtige ondersteuning en bieden een fantastische fietsbeleving. Bafang kan perfect voor het woon-werkverkeer worden gebruikt. De plaatsing van de motor in het midden van het frame (bij de trapas) zorgt voor een ideale gewichtsverdeling in de fiets.

Bijkomend voordeel van de middenmotor: alle technische componenten zijn in de motor verwerkt. Hierdoor heb je weinig stekkerverbindingen aan de fiets en dit maakt de storingskans weer kleiner. 

In de collectie van Cortina vind je twee typen middenmotoren: middenmotoren die zijn voorzien van alleen een rotatiesensor en middenmotoren waarbij de rotatiesensor gecombineerd wordt met een trapkracht sensor. De Bafang M300 middenmotor (te vinden op verschillende Cortina E-U4 transport modellen) is uitgerust met alleen een rotatiesensor. Die zorgt voor dezelfde rijeigenschappen als een Cortina e-bike met voorwielmotor, maar met een directe aandrijving vanuit de middenmotor en met de bovengenoemde voordelen van een middenmotor.

De middenmotoren Bafang M400 (Cortina E-OCTA) en Bafang M420 (E-U4 Transport RAW), zijn uitgerust met een combinatie van een trapkracht- en een rotatiesensor. De combinatie van deze twee sensoren berekent hoeveel ondersteuning je nodig hebt en zorgt voor een heel natuurlijk fietsgevoel. Je merkt bijna niet dat je op een e-bike fietst (behalve dan dat het lijkt alsof je altijd wind mee hebt!). Deze e-bikes zijn bij uitstek geschikt voor langere afstanden (recreatief fietsen) en het beklimmen van heuvels en bergen. Naast een kracht- en rotatiesensor hebben sommige Cortina e-bikes met middenmotor een gear-sensor. Deze sensor schakelt de motor tijdens het op- of afschakelen van de versnelling even uit. Met name bij de krachtige motoren van Bafang is een gear-sensor een waardevolle toevoeging voor het soepel schakelen en een lange levensduur van de versnellingsnaaf.

 

Actieradius

 

De actieradius van een elektrische fiets geeft aan hoeveel kilometer je gemiddeld kunt afleggen totdat de accu weer opgeladen moet worden. Het lijkt zo’n eenvoudige vraag: hoeveel kilometer kan ik met mijn e-bike fietsen? De actieradius hangt voor een groot deel af van de manier waarop je de fiets gebruikt. Factoren die een grote invloed hebben zijn: de belasting van de fiets (hoeveel bagage neem je mee en wat is je eigen gewicht en lengte), mate van ondersteuning, wind mee/wind tegen, buiten temperatuur (winter/zomer). De accu is een slijtage artikel, de actieradius wordt minder over tijd. Dit kan er allemaal voor zorgen dat de accu sneller of minder snel leeg gaat.

Bij de meeste Cortina e-bikes heb je de keuze uit verschillende accu’s. Zo kun je bij de E-U1 en de E-OCTA powered by Bafang (43 volt) kiezen voor een accu van 340, 450 of 750 Watt/uur (Wh). De Cortina e-bikes met 36 volt Ecomo-motor bieden ook de keuze uit drie accu’s (300, 400 of 500 Wh). Standaard wordt een normale lader en een 300 Wh accu meegeleverd. Wil je je fiets sneller opladen? Dan is er bij alle Cortina e-bikes ook een snellader beschikbaar, hiervoor betaal je iets meer. Voor een accu met meer vermogen (en dus een grotere actieradius) betaal je een meerprijs.

 

Tips

 

4 Tips voor de aanschaf van je Cortina e-bike:

1. Laat je goed informeren over alle verschillende e-systemen van Cortina en maak een proefrit.

2. Bedenk goed wat je met je e-bike gaat doen. Ga je er mee naar school of werk? Fiets je dagelijks korte of lange afstanden? Wil je je accu snel kunnen opladen?
De Cortina-dealer weet welke e-bike je nodig hebt.

3. Een te hoge of te lage fiets verpest je fietsplezier. Bepaal samen met je Cortina-dealer wat de juiste framemaat is zodat hij de fiets perfect voor je af kan stellen.

4. Breng je elke dag je kinderen naar school met de e-bike? Kies dan voor een Cortina E-Family. Vaak je sporttas mee? Onze stevige transportmodellen zijn geschikt voor het vervoeren van bagage.